4 september 2016

2 Het hoofdprogramma

Naar keuze en afhankelijk van de doelstelling kan het hoofdprogramma van onze trainingsarbeid gericht zijn op duurtraining – snelheidstraining – intervaltraining – circuittraining of krachttraining.

Circuit- en krachttraining vragen om een deskundige begeleiding. Zonder deskundige leiding is de kans op blessures vrij groot. In het kader van dit verhaal over wandeltraining zal ik deze elementen verder niet behandelen.

Het doel van snelheidstrainingen is het verhogen van de snelheid. De snelheid ligt ruim boven het wedstrijdtempo. Dit is een zware training.

De duurtrainingen moeten de duur van een tocht/ wedstrijd benaderen, soms zelfs langer duren. Het tempo ligt beduidend lager dan de wedstrijd en dit is een lichte training.

Bij de intervaltraining zijn veel varianten mogelijk: extensief (tempo is vrij rustig) tot intensief (tempo is pittig) Ik ga er in het navolgende vanuit, dat wandeltrainingen veelal in de buitenlucht en op de weg zullen plaatsvinden. Dar het voor velen vrijwel onmogelijk zal zijn om alle overblijvende elementen in elke trainingssessie naar behoren te verrichten, is het verstandiger volgens een vast schema te werken.

Over een week gespreid kan bijvoorbeeld het volgende schema worden gemaakt:

dinsdag: snelheidstraining of korte duurtraining;
donderdag: interval training of korte tempo duurloop;
zaterdag/zondag: duurtraining.

U kunt dit schema naar eigen inzicht wijzigen en aanpassen.

Voor de specifieke trainingsvarianten verwijs ik u naar de volgende pagina’s:

Terug ->